Jak dobrze opracować strategię podatkową – aspekty praktyczne

Obowiązek raportowania przyjętych procedur i procesów w zakresie bezpieczeństwa podatkowego w odniesieniu do największych podatników podatku dochodowego  i podatkowych grup kapitałowych nakłada art. 27c PDOPrU. Więcej informacji znajdziesz w artykule 7 najczęstszych pytań o strategię podatkową.

Poniżej znajdziesz wskazówki co do praktycznego przygotowania strategii podatkowej:

1. Zapoznaj się z Wytycznymi Nadzoru Podatkowego MF

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie posiadają definicji strategii podatkowej – pomocne mogą być Wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego w ramach programu współdziałania prowadzonego przez Ministerstwo Finansów, które wskazują, by strategia podatkowa uwzględniała:

  • wizję podatkową przedsiębiorstwa,
  • ryzyko podatkowe tj. orientację do zagrożeń podatkowych wraz z podejściem do ich minimalizacji,
  • apetyt na ryzyko, czyli pożądany poziom ryzyka podatkowego, które firma jest gotowa zaakceptować w swojej działalności (ang. risk appetite) ,
  • poziom zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu planowania podatkowego,
  • raportowanie,
  • składanie deklaracji;
  • strategia płatności zobowiązań podatkowych.

2. Określ bieżącą pozycję podatkową (przeprowadź audyt)

    Dokonaj przeglądu podejścia przedsiębiorstwa  do wykazania należytej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa podatkowego. Sporządzając strategię podatkową, należy mieć na uwadze, iż powinna zostać przygotowana z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności. W toku przygotowywania strategii podatkowej zweryfikuj i zaktualizuj  politykę podatkową i zidentyfikuj ryzyka podatkowe, uwzględniając:

    a) skutki podatkowe podejmowanych działań,

    b) zgodność z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego,

    c) zgodność z obowiązującą w spółce polityką podatkową,

    d) a także funkcjonującymi w spółce procedurami wewnętrznymi i procesami.

    Przeprowadź analizę procesów i procedur weryfikując, w których obszarach wymaga dodatkowych działań naprawczych, usprawnień lub możliwych do wdrożenia działań automatyzujących (poprzez wykorzystanie systemów IT) w celu minimalizacji błędu ludzkiego. Nie zawsze muszą być to narzędzia informatyczne, w wybranych obszarach za wystarczająca może być tzw. kontrola „dwóch par oczu”.

    W praktyce gospodarczej podlegają weryfikacji i aktualizacji procedury podatkowe zaimplementowane u podatnika, w szczególności:

    • procedura obiegu i kontroli dokumentów,
    • procedura dotycząca sposobu kontroli prawidłowości składania deklaracji i płatności podatkowych,
    • procedury weryfikacji i wyboru kontrahentów na potrzeby dochowania wymogów wynikających z obowiązku dokonywania płatności na rachunki bankowe wskazane na tzw. Białej liście podatników,
    • procedura opisująca akceptację płatności podatków,
    • procedura opisująca podział ról i obowiązków w zakresie podatków pośrednich i bezpośrednich,
    • procedura ograniczająca ryzyko odpowiedzialności z KKS,
    • procedury WHT (Withholding Tax) oraz CRBR (Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych),
    • procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
    • procedura realizacji obowiązków w zakresie schematów podatkowych,
    • pozostałe procedury lub instrukcje podatkowe.

    3. Zaplanuj i wdróż działania zwiększające bezpieczeństwo podatkowe

      W oparciu o przeprowadzoną analizę zapewnij możliwe działania (procedury, narzędzia, kompetencje) zapewniające rozliczenie wszelkich podatków zgodnie z przepisami prawa podatkowego (tax compliance). W działaniach dotyczących przygotowania strategii podatkowej uwzględnij aspekt poziomu zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu planowania podatkowego.

      Pamiętaj, iż dobór wykwalifikowanych osób odpowiedzialnych za zapewnienie funkcji podatkowej oraz ciągłe podnoszenie przez nich kompetencji przyczynia się do dążenia do ograniczenia ryzyk podatkowych w procesie permanentnych zmian przepisów podatkowych i braku jednolitej ich wykładni.

      Zakres i szczegółowość informacji o strategii podatkowej, z nielicznymi wyjątkami, nie jest doprecyzowana w art.27c PDOPrU. Z tego też względu poza wykazaniem punktów obligatoryjnych wskazujących na wywiązywanie się z obowiązków podatkowych przez podatnika należy zadbać, by rzeczywiste procesy w firmie potwierdzały i wspierały ten fakt.

      Powoduje to konieczność przygotowania procesów i procedur „szytych na miarę”, uwzględniających skalę, zakres i rodzaj prowadzonej działalności, poprzedzonych głęboką analizą potrzeb jednostki i celu wdrożenia strategii podatkowej.

      Podstawa prawna

      Art. 27c PDOPrU

      Prawa Podatnika Patrycja Mikuła

      Telefon: 604 545 313

      Email: kontakt@prawapodatnika.pl

      Data publikacji: 07.08.2024

      Podobne posty