Jak dobrze opracować strategię podatkową – aspekty praktyczne
Obowiązek raportowania przyjętych procedur i procesów w zakresie bezpieczeństwa podatkowego w odniesieniu do największych podatników podatku dochodowego i podatkowych grup kapitałowych nakłada art. 27c PDOPrU. Więcej informacji znajdziesz w artykule 7 najczęstszych pytań o strategię podatkową.
Poniżej znajdziesz wskazówki co do praktycznego przygotowania strategii podatkowej:
1. Zapoznaj się z Wytycznymi Nadzoru Podatkowego MF
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie posiadają definicji strategii podatkowej – pomocne mogą być Wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego w ramach programu współdziałania prowadzonego przez Ministerstwo Finansów, które wskazują, by strategia podatkowa uwzględniała:
- wizję podatkową przedsiębiorstwa,
- ryzyko podatkowe tj. orientację do zagrożeń podatkowych wraz z podejściem do ich minimalizacji,
- apetyt na ryzyko, czyli pożądany poziom ryzyka podatkowego, które firma jest gotowa zaakceptować w swojej działalności (ang. risk appetite) ,
- poziom zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu planowania podatkowego,
- raportowanie,
- składanie deklaracji;
- strategia płatności zobowiązań podatkowych.
2. Określ bieżącą pozycję podatkową (przeprowadź audyt)
Dokonaj przeglądu podejścia przedsiębiorstwa do wykazania należytej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa podatkowego. Sporządzając strategię podatkową, należy mieć na uwadze, iż powinna zostać przygotowana z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności. W toku przygotowywania strategii podatkowej zweryfikuj i zaktualizuj politykę podatkową i zidentyfikuj ryzyka podatkowe, uwzględniając:
a) skutki podatkowe podejmowanych działań,
b) zgodność z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego,
c) zgodność z obowiązującą w spółce polityką podatkową,
d) a także funkcjonującymi w spółce procedurami wewnętrznymi i procesami.
Przeprowadź analizę procesów i procedur weryfikując, w których obszarach wymaga dodatkowych działań naprawczych, usprawnień lub możliwych do wdrożenia działań automatyzujących (poprzez wykorzystanie systemów IT) w celu minimalizacji błędu ludzkiego. Nie zawsze muszą być to narzędzia informatyczne, w wybranych obszarach za wystarczająca może być tzw. kontrola „dwóch par oczu”.
W praktyce gospodarczej podlegają weryfikacji i aktualizacji procedury podatkowe zaimplementowane u podatnika, w szczególności:
- procedura obiegu i kontroli dokumentów,
- procedura dotycząca sposobu kontroli prawidłowości składania deklaracji i płatności podatkowych,
- procedury weryfikacji i wyboru kontrahentów na potrzeby dochowania wymogów wynikających z obowiązku dokonywania płatności na rachunki bankowe wskazane na tzw. Białej liście podatników,
- procedura opisująca akceptację płatności podatków,
- procedura opisująca podział ról i obowiązków w zakresie podatków pośrednich i bezpośrednich,
- procedura ograniczająca ryzyko odpowiedzialności z KKS,
- procedury WHT (Withholding Tax) oraz CRBR (Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych),
- procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- procedura realizacji obowiązków w zakresie schematów podatkowych,
- pozostałe procedury lub instrukcje podatkowe.
3. Zaplanuj i wdróż działania zwiększające bezpieczeństwo podatkowe
W oparciu o przeprowadzoną analizę zapewnij możliwe działania (procedury, narzędzia, kompetencje) zapewniające rozliczenie wszelkich podatków zgodnie z przepisami prawa podatkowego (tax compliance). W działaniach dotyczących przygotowania strategii podatkowej uwzględnij aspekt poziomu zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu planowania podatkowego.
Pamiętaj, iż dobór wykwalifikowanych osób odpowiedzialnych za zapewnienie funkcji podatkowej oraz ciągłe podnoszenie przez nich kompetencji przyczynia się do dążenia do ograniczenia ryzyk podatkowych w procesie permanentnych zmian przepisów podatkowych i braku jednolitej ich wykładni.
Zakres i szczegółowość informacji o strategii podatkowej, z nielicznymi wyjątkami, nie jest doprecyzowana w art.27c PDOPrU. Z tego też względu poza wykazaniem punktów obligatoryjnych wskazujących na wywiązywanie się z obowiązków podatkowych przez podatnika należy zadbać, by rzeczywiste procesy w firmie potwierdzały i wspierały ten fakt.
Powoduje to konieczność przygotowania procesów i procedur „szytych na miarę”, uwzględniających skalę, zakres i rodzaj prowadzonej działalności, poprzedzonych głęboką analizą potrzeb jednostki i celu wdrożenia strategii podatkowej.
Podstawa prawna
Art. 27c PDOPrU
Prawa Podatnika Patrycja Mikuła
Telefon: 604 545 313
Email: kontakt@prawapodatnika.pl
Data publikacji: 07.08.2024