Oczami doradcy podatkowego: 10 błędów początkujących przedsiębiorców
-
Forma opodatkowania
Nie ograniczaj się do wyboru formy opodatkowania tylko z punktu widzenia najniższej stawki podatkowej albo składki zdrowotnej w ramach Nowego Ładu.
Nie zawsze wybór dokonany przez kolegę z branży to ten najwłaściwszy wybór.
Zdajesz sobie sprawę, że od formy opodatkowania zależeć może czy rozliczysz się z małżonkiem lub skorzystasz z ulg podatkowych.
Nie przyjmuj założenia: tyle nie zarobię, albo co gorsza nie mogę zarobić więcej niż….
Zanim podejmiesz decyzję omów skutki wyboru formy opodatkowania z doradcą podatkowym. Niejednokrotnie możliwa zmiana opodatkowania nastąpi dopiero z nadejściem nowego roku, a do tego czasu poniesionych strat nie odrobisz.
-
Forma prowadzenia biznesu
Powiadają jaskółki….
W przypadku wielu branż nie zawsze najbardziej korzystną formą prowadzenia działalności gospodarczej jest ta wykonywana na własne imię i nazwisko.
Jeżeli chcesz móc kontrolować każdą transakcję, ograniczyć ryzyko w majątku osobistym, uzależnić wysokość wypracowanego zysku od zaangażowania masz możliwość wyboru prowadzenia biznesu w spółkach (np. cywilnych, partnerskich, z o.o.).
Pamiętaj, że wraz z wyborem formy wiążą się nie tylko przywileje, ale też obowiązki, jak np. wymagany kapitał założycielski, forma prowadzenia księgowości, konieczność publikacji sprawozdań finansowych.
-
Finansowanie
Czas to pieniądz,
więc pomyśl o tym, co zrobisz jak kontrahent nie zapłaci Tobie na czas.
Zaplanuj w budżecie dodatkowe środki na określony czas (3, 6, a nawet 12 miesięcy – zależy od branży, umiejętności pozyskania klientów itp), przynajmniej na tzw. koszty stałe takie jak: czynsz za biuro, składki ZUS, opłaty za księgowość, prąd, wynagrodzenia.
Pamiętaj, że bufor finansowy pozwoli przetrwać w biznesie nieprzewidziane okoliczności lub okres stagnacji.
-
Dywersyfikacja
Eeee tam, mam stałych klientów
Jest wiele branż, w których prace wykonywane są dla jednego kontrahenta.
Problem zaczyna się, gdy współpraca przestaje się układać lub kończy się.
Przeanalizuj umowę o współpracę by nie okazało się, że klient nie płaci, a Ty masz przysłowiowo „związane ręce” by działać – podjąć nowej współpracy lub zakończyć obecnej z uwagi na brak zapłat.
Zróżnicowane grono klientów z niewielkimi stałymi zamówieniami pozwolą przetrwać czas szukania nowych zleceń.
-
Zlecę tanio…
Pozorne oszczędności
Jeżeli już odpuściłeś bycie człowiekiem- orkiestrą, to nie kieruj się ceną.
Tanio, nie zawsze oznacza dobrze. Kieruj się rozsądkiem (cena do jakości).
Skoro wybrałeś najtańszą księgową w mieście, to nie dziw się, że OC ma niskie lub go nie ma, a Ty po pierwszej kontroli dopłacisz podwójnie (zapłacisz dodatkowy podatek z odsetkami, a by mieć pewność, że pozostałe okresy nie spowodują zamknięcia Twojej firmy nowej księgowej zapłacisz za weryfikację tego co już zostało zrobione).
Zawieraj umowy na piśmie, sprawdzaj obowiązki stron, zapytaj o polisę ubezpieczeniową. Korzystaj z profesjonalnych usług. Księgowa nie jest doradcą podatkowym, nie dziw się więc, że jak udzieliła Tobie błędnych porad, to za błędy zapłacisz z własnej kieszeni.
-
Marketing i budowa marki
To nie zbytek
Otworzyłeś firmę, a klienci się nie pojawiają. Warto byś zastanowił się komu powiedziałeś o tym, że działasz?
Przemyśl też czy to co oferujesz, to odpowiedź na potrzeby nabywców.
Nie musisz ponosić kosztów związanych z marketingiem, jest wiele dostępnych działań wymagających jedynie czasu i chęci. By przyniosły efekt muszą być przemyślane i stałe.
Pamiętaj, że budowanie marki to proces długotrwały.
-
Klienci
Buduj relacje
Dobre relacje z klientami to godziny spędzone na słuchaniu ich potrzeb przeplatanych tematami niezwiązanymi z Twoją branżą, to dopytywanie co możesz dla nich zrobić, nie tylko w sytuacji gdy klient stoi w drzwiach, złożył już zamówienie albo chcesz by nabył Twój produkt.
Budowanie relacji to sztuka.
-
Doradztwo
Niedbały robi dwa razy
By wyeliminować ryzyko korzystaj z usług radcy prawnego i doradcy podatkowego.
Pierwszy zabezpieczy Twoje interesy pod kątem możliwych ryzyk i roszczeń, sprawdzi umowy itp.
Drugi zadba o bezpieczeństwo podatkowe, podpowie byś nie zakładał firmy w ostatni dzień miesiąca, wskaże rozwiązanie, które przyniesie oszczędności i poinformuje o możliwych ryzykach podatkowych etc.
To mit, że usługi doradztwa podatkowego czy prawnego kosztują krocie.
Korygując popełnione błędy poniesiesz zdecydowanie wyższy koszt.
-
Elastyczność – plan B, C i Z
Zaplanowałeś sprzedaż pączków, a klienci pytają o tosty. Bądź elastyczny, dopasuj ofertę do zapotrzebowania rynku i tego co sam możesz mu zaoferować.
Bywa jednak i tak, że pomimo starań i upływu czasu Twój biznes nie przynosi profitów. Plan B powinieneś już mieć na etapie otwierania działalności gospodarczej.
Dobrze byś miał też plan C.
Jeśli go nie masz jeszcze nie martw się, większość firm nie ma nawet planu B. Obserwuj rynek i staraj się dostosować do jego potrzeb przygotowując przyszłe działania awaryjne lub dodatkowe.
-
Trzymaj rękę dna pulsie
Ufff, udało się biznes prosperuje: klienci są, biuro jest, księgowa jest, podatki płacone w terminie, ale…
Obserwuj co w Twojej branży się zmienia, sprawdzaj co robi konkurencja, śledź planowane zmiany w prawie i podatkach, planuj nowe produkty… staraj się być zawsze na bieżąco, a nawet – jeżeli to możliwe – o krok do przodu.
Świetny tekst!
Bardzo ciekawy artykuł. Wiele ciekawych rad.